دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ 
  • کد خبر : ۲۳۷۸
ركورد رمزگشایی شكسته شد؛ رمزگشایی یك كد ۹۲۴ بیتی!

به گزارش سرویس امنیت و شبکه پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از Cnet، محققان توانستند با استفاده از ۲۱ کامپیوتر طولانی ترین کد کامپیوتری را طی یک دوره ۱۴۸ روزه بشکنند. تاکنون هیچ کس تصور نمی کرد بتوان یک کد ۹۲۳ بیتی را با موفقیت رمزگشایی نمود، دانشمندان بر این باور بودند حتی اگر چنین چیزی ممکن باشد رمزگشایی آن هزاران سال زمان خواهد برد.

با این وجود ظرف بیش از ۱۴۸ روز و ۲ ساعت و با به کارگیری ۲۱ کامپیوتر چنین امر محالی تحقق یافت. سه مرکز آزمایشگاه فوجیتسو و مرکزی ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانشگاه کیوشو Kyushu ژاپن توانستند با استفاده از نسل جدید رمزگشایی (کریپتوگرافی) برترین رکورد جهانی را برای رمزگشایی از آن خود نمایند.

آزمایشگاه فوجیتسو در نشریه ای نوشت: علی رغم تلاش های بسیار برای استفاده و گسترش این سبک کریپتوگرافی در این سطح پیشرفت، ما حتی فکر نزدیک شدن به چنین موفقیتی در این بازه زمانی کوتاه نداشتیم. با اعمال سبک کریپتوگرافی pairing- based بر روی این کد ما به نوعی معیار و ساده سازی رمزگشایی کد رسیدیم.

دانشمندان می گویند که رمزگشایی یک کد ۹۲۳ بیتی که ۲۷۸ دیجیت می باشد با استفاده از روش پیشین کریپتوگرافی public-key غیر ممکن بوده است، اما با استفاده از این روش pairing-based توانستیم رمزنگاری مبتنی بر هویت identity- based، رمزنگاری بر حسب کلمه کلیدی قابل جستجو و رمزنگاری تابعی functional encryption را به طور مؤثری اعمال نماییم.

پیش از این محققان مرکز NICT و دانشگاه Hakodate Future با رمزگشایی ۶۷۶ بیت یا ۲۰۴ دیجیت در سال ۲۰۰۹ و استفاده بسیار محدودتر از قدرت تحلیل کامپیوتر، رکورددار جهانی رمزگشایی بودند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0