پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 8891
  • کد خبر : ۲۷۵۴
راههایی برای آموزش مالی به كودكان

راه‌ هايي براي آموزش مسايل مالي به کودکان

بخش اول


     يک شروع خوب براي آموزش مسا‌يل مالي به بچه‌ها اين است که به آن‌ها بياموزيم چطور از پول براي مبادله اجناس و خدمات استفاده مي‌شود. به طور مثال به آن‌ها نشان دهيم که چطور با پرداخت پول به صاحب مغازه و دريافت کالا درقبال آن، خريد مي‌کنند. وقتي به خريد مي‌رويد، مقدار پول مشخصي را براي خريد يک کالا به فرزندتان داده و بگذاريد که او پول را به مغازه‌دار بدهد و بعد که مغازه را ترک کرديد در مورد اين خريد با آن‌ها صحبت کنيد .


به محض اين که کودکان شمردن را آموختند ، پول را به آن‌ها معرفي کنيد و در دادن اطلاعات کافي و پاسخ‌ گويي به سؤالاتشان نقش فعالي داشته باشيد. مشاهده و تکرار، دو راه مهم آموزش به کودکان است .

    وقتي فرزندتان به ‌عنوان هديه پولي مي‌گيرد، براي آن پول برنامه بريزيد. به طور مثال قسمتي و يا همه آن را داخل قلکش بيندازد يا در حساب پس‌اندازش بگذارد. مطمئن باشيد که آن‌ها هم اين را ياد گرفته و به بچه‌هاي خود آموزش مي‌دهند .


    اگر براي کمک کردن در کارهاي خانه به فرزندتان پول جايزه بدهيد مطمئن باشيد که بيشتر کارهايي که بگوييد انجام مي‌دهند. حتي بچه‌هاي خيلي کوچک هم مي‌توانند مسئوليت جمع‌کردن اسباب بازي‌هايشان را قبول کنند. مي‌توانيد روزانه مبلغي را براي انجام برخي کارها برايشان در نظر بگيريد و جايزه بدهيد.اين کار روش مناسبي براي آموزش کسب درآمد و پول درآوردن نيز هست .


     خاموش کردن چراغ‌ هاي اضافي، پس‌انداز کردن پول‌خردها و صدقه‌ دادن از جمله کارهايي است که عادات و رفتار مثبتي در بچه‌ ها ايجاد مي‌ کند که يک عمر با آن‌ها مي‌ ماند. برايشان دليل آن کارها را هم توضيح دهيد و بگوييد که انجام آن کارها چه فوايدي برايشان دارد. بايد به فرزندان آموخت که بخشش درست و به جا نه تنها به معناي از دست دادن چيزي نيست، بلکه برخورداري از ثواب الهي و کسب يک فضيلت انساني، در واقع به دست آوردن بالاترين ارزش‌ها قلمداد مي‌ شود. البته درک چنين مفهومي شايد براي فرزندان ما دشوار باشد، اما با رعايت محدوديت‌ هاي سني و جوانب امر مي‌توان به تدريج اين خصلت پسنديده را در فرزندان پرورش داد
در خصوص بخشش لازم است والدين به نکات زير توجه کنند :


     به فرزندان خود بياموزيد که بخشش فقط شامل دادن پول به ديگران نيست، بلکه آن‌ها مي‌‌توانند دانش و اطلاعات، وقت، مهارت، لوازم قابل استفاده غيرضروري و حتي شادي و لبخند خود را به ديگران ببخشند .

شيوه درست بخشش کردن اعم از رعايت کامل جوانب اخلاقي، تشخيص ميان نيازمندان واقعي از نيازمندان غيرواقعي و شناخت موارد به‌جا و نابه‌جاي بخشش را به فرزندان آموزش دهيد .


    وقتي فرزندتان از شما مي‌خواهد چيزي را برايش بخريد اما شما راغب به خريد آن نيستيد، به جاي اين که به او «نه» بگوييد، از او بپرسيد که دوست دارد با پول خودش آن را بخرد يا نه؟ همچنين مضرات خريد آن وسيله را نيز براي او توضيح دهيد. خواهيد ديد که نسبت به خرج کردن پول خودش ميل کمتري نشان خواهد داد .


       با تحسين کردن يک رفتار مثبت را در فرد تقويت مي‌کنيم و او را به طور غير‌مستقيم وادار مي‌کنيم که آن کار درست را دوباره انجام دهد؛ چون مورد تحسين و تمجيد قرار گرفتن حس خوبي در انسان ايجاد مي‌کند. وقتي فرزندتان خوب خرج مي‌کند، خوب پس‌انداز مي‌کند يا صدقه مي‌دهد، او را تحسين کنيد .


    دقت کنيد که هميشه با روي باز و اخلاق خوش در مورد مسايل مالي به کودکتان آموزش دهيد. برايشان توضيح دهيد که چرا مي‌توانند يا نمي‌توانند برخي چيزهايي را که دوست دارند بخرند. شما نمي‌توانيد هميشه به تقاضاهاي مالي آن‌ها پاسخ مثبت بدهيد .


      همچنين به چيزهايي که ممکن است از رفتارهاي خود شما اقتباس کند دقت کنيد. خوب است که به او ياد بدهيد مسايل مالي خانواده مسئله‌اي خصوصي است و نبايد خارج از خانه در مورد آن صحبت کند. اگر با صداي آرام و زمزمه‌وار در مورد قبض‌ها و مخارج خانه با فرزندتان صحبت کنيد ياد مي‌گيرد که اين مسئله‌اي است که بايد مخفي نگه داشته شود. همچنين بايد دقت کنيد که وي از کودکي در مورد مسايل مالي استرس و اضطراب نگيرد زيرا ممکن است تا آخر عمر اين استرس همراهش بماند .

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0