پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 19604
  • کد خبر : ۲۷۱۳
فرهنگ آپارتمان نشینی

در انتظار رعایت حقوق و قوانین از جانب دیگران نباشید. و شایسته است مصداق این حدیث باشیم .

"لیسَ حُسنُ الجِوارِ کفُّ الذی وَلکن حُسنُ الجِوارِالصَّبر عَلَی الذی"(تحف العقول، ص409)

 همسایگی خوب تنها این نیست که آزار نرسانی، بلکه خوش همسایگی این است که در برابر آزار و اذیت همسایه صبر داشته باشی .

با رعایت نکات زیر در محیط  آپارتمانی زندگی راحت تر و ایمن تری خواهید داشت:

1-           رعایت اخلاق و رفتار حسنه از اهم امور ساختمانی است. بنابراین ساکنین باید رفتاری محترمانه داشته باشند و از ظاهر شدن در مشاعات با پوشش نامناسب خودداری کنند.

2-           از ایجاد سر و صدا  بخصوص در فاصله زمانی 10 شب تا 8 صبح و نیز 1 بعدازظهر تا 4 امتناع کنید. این ساعات ، ساعات سکوت نام دارد.

3-           از تجمع در محلهای عمومی ساختمان پرهیز کرده و هنگامی که در بالکن، راهرو، پلکان و آسانسور هستید سر و صدا را به حداقل برسانید و برای صدا کردن یا صحبت کردن با دوستان یا سایر همسایگان از تلفن یا آیفون داخلی استفاده کرده و از فراخواندن آنها با صدای بلند به شدت پرهیز کنید.

4-           کلیه درها و پنجره ها را باید به آرامی ببندید و درمواقع وزیدن باد از بسته بودن آنها مطمئن شوید.

5-           از آسانسور درست استفاده کنید.و از بسته بودن درب آسانسور پس از خروج ازآن مطمئن شوید تا باعث جلوگیری از حرکت آسانسور نشوید.

6-            از پرتاب کردن یا ریختن هرگونه شیء به خارج از پنجره یا بالکن امتناع کنید.

7-           مهمانی های شبانه خود را به گونه ای ترتیب دهید که تا قبل از ساعات سکوت به پایان برسند ضمناً برگزاری مراسم آئینی، جشنها و سوگواریها می بایست با اجازه مدیریت ساختمان و پس از اطلاع به همسایه ها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود و در صورت عدم وجود چنین سالنی، در داخل آپارتمان و با حداقل سر و صدا انجام گیرد و از نصب بلندگو و چادر خودداری شود.

8-           هنگام جابجا کردن لوازم منزل آنها را از روی زمین بلند کنید و از کشیدن آنها بر روی زمین خودداری نمائید خصوصاً از جابجا کردن لوازم در ساعات سکوت بپرهیزید. برای مته کاری و کوبیدن میخ به دیوار ساعات مناسب روزهای غیرتعطیل را انتخاب نمایید.

9-           بهتر است با مشورت سایر همسایه ها و توسط مدیر یا مدیران ساختمان یک اتاق نگهبانی کنار در ورودی مجتمع قرار دهید و از نگهبان بخواهید که نام و نشان افراد ناشناس را بپرسد و پس از هماهنگی با میزبان او را به داخل ساختمان هدایت کند.

10-     در مجتمعهای فاقد نگهبان کلیه درهای ورودی به مجتمع می بایست پس از ورود یا خروج از ساعت مشخص شده توسط اکثریت افراد ساختمان و مدیر ساختمان به بعد قفل گردند، ضمنا کلید ورودی مجتمع، پارکینگ و تراس را نباید به کسی غیر از ساکنین مجتمع داد.

11-     اصول بهداشتی و نظافت را رعایت کنید و از کثیف کردن فضاهای مشترک خودداری نموده و در حفظ تمیزی آن کوشا باشید. زباله ها را به طور صحیح در داخل سطل  زباله قرار دهید یا در ساعت جمع آوری زباله آنها را در محل مقرر بیرون از ساختمان بگذارید و به هنگام حمل زباله ها از سالم بودن سطل یا نایلون آن مطمئن شوید.

12-      از مسدود نمودن راه دیگر ساکنان امتناع کنید و مانع استفاده از قسمتهای مشترک توسط سایر ساکنین نشوید لذا هیچ گونه وسایل شخصی نباید در پاگردهای عمومی، جلوی درب ورودی آپارتمان، محوطه، پارکینگ و به طور کلی در مشاعات قرار داده شود.

13-     مراقب باشید که کودکان خود یا مهمانتان، مزاحمتی برای سایر همسایگان ایجاد نکنند. بازی کردن بچه ها در قسمتهای مشترک در صورت تایید هیئت مدیره فقط در ساعات تعیین شده و در مدت های مقرر مجاز می باشد.

14-     اتومبیل، موتورسیکلت یا دوچرخه ساکنین می باید فقط در محلهای از پیش تعیین شده پارک گردد.

15-     نصب هرگونه آنتن، سایبان، نرده حفاظ، کولر و غیره بر نما یا بالکن را با  اجازه کتبی از مدیر ساختمان انجام دهید.

16-     از استفاده همزمان اتو، ماشین لباسشویی و دیگر وسایل الکتریکی با مصرف بالا جدا خودداری کنید چون این امر موجب داغ شدن سیمها گردیده و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد .

17-     مواد آتش زا نباید در داخل آپارتمان نگهداری شوند بلکه با اجازه و اطلاع مدیریت می باید در انبار قرار گیرند لذا تعبیه کپسولهای اطفای حریق در آپارتمان ها امری ضروری است که البته می بایست نحوه استفاده از آنها را به ساکنین آموزش داد .

18-     انبار آپارتمانها مختص نگهداری وسایل شخصی ساکنین است بنابراین استفاده تجاری و اجاره آن به دیگران ممنوع است مگر با اجازه ساکنین مجتمع و با اطلاع مدیریت .

19-     هرگونه تغییر در نما، سردر یا بالکن های اختصاصی امتناع ورزید مگر با توافق اکثریت مالکین.

20-     تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمان ها و بخشهای اختصاصی مانند انباری می بایستی با اجازه کتبی مالک یا تایید مدیریت ساختمان درحد معقول انجام شود و هرگونه تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان می شود به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.

21-     ساکنین هر واحد  باید مسئول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لوله های فاضلاب، سر رفتن آب وان یا سینک به واحد متضرر و ساختمان  باشند.

22-      از  هرگونه دستکاری تجهیزات مشترک بدون اطلاع مدیریت ساختمان امتناع کنید.

23-     هزینه شارژ ماهیانه خود را به موقع پرداخت کنید . هزینه شارژ برای حفظ و نگهداری وانجام امور ساختمان توسط هیئت مدیره تعیین می شود.

بهتر است ساکنین آپارتمانها با حقوق، قوانین و مقررات حاکم بر آپارتمان نشینی آشنا باشند تا با رعایت آنها در کنار سایر همسا یگان در آرامش بیشتری زندگی کنند.
امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0