پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ 
  • کد خبر : ۲۳۷۷
طراحی نرم‌افزار راهنمای نابینایان به نزدیك‌ترین ایستگاه اتوبوس

به گزارش سرویس نرم افزار پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از ایسنا، دانشمندان اسپانیایی موفق به طراحی نوعی سیستم‌ راهیابی برای هدایت نابینایان در یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس شدند. در حال حاضر نابینایان از ابزار مسیریابی سخنگو برای یافتن مقاصد خود بهره می‌برند.

با این حال نوعی نرم‌افزار جدید آندروید در دانشگاهی در بارسلونا طراحی شده که به نابینایان در رسیدن به مقصد مورد نظرشان از طریق اتوبوس کمک می‌کند. این ابزار که OnTheBus نام گرفته، همچنین می‌ تواند مورد استفاده ناشنوایان، افراد دارای اختلالات شناختی و یا هر فرد دیگر قرار گیرد.

فناوری ابداعی مجهز به هر دو نشانگرهای بصری و شنیداری بوده و عملکرد خود را با دادن مسیر ترجیحی برای رسیدن به مقصد مورد نظر توسط کاربر آغاز می‌کند. پس از انتخاب این مسیر، سیستم وی را از مکان حاضر به نزدیک‌ ترین ایستگاه اتوبوس مناسب راهنمایی می‌کند.

هنگام رسیدن فرد به ایستگاه، این سیستم مدت زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس را به وی اعلام کرده و پس از سوار شدن فرد نابینا را از تعداد ایستگاه‌های باقی‌ مانده تا ایستگاه مورد نظر برای پیاده شدن آگاه و سپس زمان مناسب به صدا درآوردن زنگ را اعلام می‌کند.

با پیاده شدن از اتوبوس، این وسیله ابداعی ارائه مسیر را از سر گرفته و کاربر را تا رسیدن به مقصد نهایی هدایت می‌کند. هنگام ورود به ساختمان مورد نظر، چنانچه نیاز به یافتن اتاق وجود دارد، فرد می‌تواند از یک سیستم مسیریاب درون ساختمانی مانند Navatar استفاده کند.

به جز سیستم GPS، این نرم‌افزار مجهز به قطب‌نمای گوشی‌های هوشمند، شتاب‌سنج و ابزار اتصال‌دهنده ۳G یا WiFi است. نابینایان با استفاده از تشخیص صدا می‌ توانند با این سیستم تعامل برقرار کنند. ابزار ابداعی، هم‌اکنون به زبان‌های اسپانیایی، کاتالان، انگلیسی و ایتالیایی تکلم کرده و در حال حاضر استفاده از آن به شهرهای بارسلونا، مادرید و رم محدود شده است. سازندگان در حال گسترش زبان‌های تکلمی آن هستند.

آنها هم‌اکنون در حال توسعه کاربردهایی OnTheBus برای استفاده در اماکن عمومی همچون تاکسی‌ها و نزدیک‌ترین داروخانه یا مرکز کمک‌رسانی هستند. این مخترعان همچنین در نظر دارند آن را به نحوی پیشرفت دهند که دوربین تلفن کاربر قادر به شناسایی بصری مکان‌هایی چون علائم توقف یا ایستگاه اتوبوس باشد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0